Kampaň o EU se v Británii dostává do horké fáze

Kampaň o EU se v Británii dostává do horké fáze


Ve čtvrtek spustili svou kampaň euroskeptici, kteří bojují za vystoupení Velké Británie z EU. V pondělí jim kontrovali eurohujeři s kampaní za setrvání v EU.

Euroskeptici se rozhodli sjednotit v platformě, která je nazvaná „Vote Leave“ („Volte vystoupení“) a má web Voteleavetakecontrol.org. Název reflektuje to, jak je formulována otázka v britském referendu. Občané Británie budou tázáni, zda chtějí v EU zůstat nebo vystoupit. Tato kampaň má podporu od širokého spektra politiků z UKIP, Konzervativní strany až po Zelené. Podporu oznámilo přes 20 prominentních lidí z byznysu v čele s Joe Fosterem, zakladatelem Reeboku. Financování kampaně potvrdili významní sponzoři Konzervativců, UKIP a i Labouristů. Tato skupina těží z aktivity, kterou rozjela iniciativa „Business for Britain“, o které jsem již dříve informoval. Její ředitel Matthew Elliot bude i jednou z vedoucích figur této kampaně. Podporu mají také od značné části konzervativních poslanců, které vede Steve Baker v rámci frakce „Conservatives for Britain“ („Konzervativci pro Británii“).

Vadou na kráse kampaně za vystoupení zatím je, že existuje ještě druhá kampaň „No camp“ (v době vzniku si mysleli, že otázka referenda bude, zda chtějí v EU zůstat) s adresou leave.eu, která se spojila se stranou UKIP. Nigel Farage nicméně včera v BBC řekl, že podporuje obě kampaně za vystoupení a věří, že nakonec dojde k jejich sloučení. Byla by politická chyba, kdyby si za každou cenu chtěl jet UKIP vlastní kampaň a plně se nezapojili do širší platformy „Vote Leave“. Navíc jen jedna z nich může být formálně úřady uznána jako kampaň za vystoupení. Bude mít pak nárok na financování do výše 7 milionů liber a až 600 000 liber může čerpat z veřejných zdrojů.

Spuštění kampaně za setrvání dnes oficiálně oznámil Lord Rose, bývalý šéf Marks & Spencer. Ten se stal předsedou této kampaně nazvané „Britain Stronger in Europe“ („Británie silnější v Evropě“), kterou najdete na webu Strongerin.co.uk. Sdělil veřejnosti, že považuje setrvání v EU za patriotické, neboť v EU je Británie silnější a dále, že na odchodu z EU nic patriotického nevidí. Na webu kampaně argumentují, že v EU bude Británie více prosperovat a bude i více v bezpečí.

Krom toho, že se obě kampaně budou snažit přebíjet protichůdnými argumenty, opravdová volba pro voliče je jiná. Není to o tom, jestli se efekt vystoupení z EU v horizontu 5 let projeví na britském HDP o 1 % kladné, jak tvrdí jedni či 2 % záporná, jak tvrdí druzí. Skutečná otázka pro každého voliče je, jestli chce aktivně převzít odpovědnost za osud své země, nebo mnoho pravomocí nechat dále v Bruselu.

Kampaň za setrvání v EU se bude snažit strašit a varovat před důsledky vystoupení. Kampaň za vystoupení naopak musí nabídnout optimismus a odvahu převzít odpovědnost. To euroskeptici v Británii pochopili, a proto je jejich hlavním heslem „Vote leave, take control“ („Volte vystoupení, převezměte kontrolu“). Věřím, že většina Britů toto heslo vyslyší.